ingrid gurine

Enkelte ganger hper jeg s inderlig at folk bare tuller.

  • 30.12.2010 - 22:15

I det siste har jeg begynt bruke nettsiden blogglisten for finne frem til blogger. Ja, etter snart ett r med blogging er jeg ogs blitt en iherdig bloggleser! Det er derimot ikke Voe og Heidi Alexandra sine blogger jeg leser (selv om det er en del underholdning i lese dem, nr sant skal sies), men heller de som blogger om ting som jeg blogger om - samfunn, religion, politikk, fattigdom og nd. Du vet, snne ting som folk flest finner kjedelig.

Uansett, jeg klikket meg inn p bloggen kjappis (trykk p kjappis for komme til bloggen) og innlegget "Burka og niqab - et reelt problem eller ikke?" rett og slett fordi tittelen engasjerte meg. Jeg leste innlegget mens jeg ristet og nikket med hodet; ristet der bloggeren bak innlegget ristet, og nikket der vedkommende nikket. Endelig noen som er enig med meg nr det kommer til disse plaggene!
For at dere lettest skal forst innlegget mitt videre, copy-paste'er jeg begynnelsen av "kjappis"s korte, men utrolig gode, innlegg og hper p at vedkommende ikke blir sur (jeg tar jo tross alt ingen re for teksten):

"Flere steder i Europa er det innfrt forbud mot Burka og Niqab, eller slike forbud diskuteres. Er dette ndvendig for sikre likestilling og fremme integrering eller er dette et angreps p folks frihet? Mange mener at disse plaggene er undertrykkende og i strid med vre "vestlige" verdier, men er ikke forbud mot enkelte klesplass ogs et angrep p frihet og vre verdier? Skal staten fortelle oss hva vi kan kle p oss nr vi skal ut p gata?"



Endelig noen som forstr! Man trenger s visst ikke noe forbud mot burqa og niqab for det er slettes ikke "ndvendig for sikre likestilling og fremme inegrering". Et slikt forbud vil snarere vre "et angrep p folks frihet". Spr du meg, vel merke. Jeg har full forstelse for at folk tenker annerledes enn meg (og vedkommende som inspirerte meg til skrive dette innlegget).
Det jeg derimot IKKE (og ja, det krever bde fete typer, understreking OG store bokstaver) har forstelse for, er at enkelte nordmenn kan vre s tankelse, respektlse, intolerante, uetiske, overlegne, ja, at vi kan vre s... bestemmende og kontrollerende! Disse menneskene kommer til landet vrt fordi de ikke lengre kan bo i sitt land, og som om ikke det var et stort nok tap skal vi g hen og ta fra dem kulturen deres ogs? Jeg kjenner jeg blir s frustrert!!

Du lurer sikkert p hvorfor jeg skriver dette, nr vedkommende som skrev innlegget jeg snakker om var enig med meg? Vel, p vedkommendes blogg (likt som p min), finnes det noe som heter kommentarfelt. Der var det ikke bare tankefulle, respektfulle, tolerante, etiske, medmenneskelige, inkluderende og fornuftige nordmenn som hadde skrevet, men ogs den strake motsetning; den nordmann som mener at landet vrt burde vrt fritt for innvandrere fordi alle innvandrere driver med dank. Oh, yeah, and I quote:

"(...) kle invandrerkvinner inn i lakener slik at vi slipper se dem. Tross alt, det ha seg med onkler og tanter resulterer i innavl som du sikkert er et resultat av. Spennende og se hvordan slekta din ser ut om 100 r, hehe" - Anonym (s klart!)

"Islam er som kreft.
Hvis man bekjemper det tidlig,er mulighetene for overleve strre.
Hvis man ignorerer det,sprer det seg og resultatet blir alltid fatalt" - ogs anonym (stort sjokk)

"kan de ikke bare dra tilbake dit de kom fra, s kan de g med hva de vil." - fremdeles anonym...

Hvor mange av disse "anonyme" hadde turt sagt noe slikt som dette foran en som faktisk nsker bruke burqa/niqab? Det at de gjemmer seg bak skjermen og ikke str for det de sier, viser at de innerst inne vet at dette er uakseptable ting si (og i det hele tatt tenke!). Folk er forskjellige. For enkelte muslimer er nok kristendom kreft ogs! Det er tross alt vi som driver med misjonering av religionen vr!

Fundamentalisme? Hva er det?

  • 04.10.2010 - 21:15

I grsdagens innlegg, som du finner ved trykket her (er du st og snill og grei og svarer p spm i slutten av innlegget?), spurte jeg om noen kunne finne en definisjon p en fundamentalist. Jeg fant det nemlig temmelig vanskelig finne selv, s, hpefull og godtroende som jeg er, hpte jeg p at en av dere kanskje kunne hjelpe meg. Dere sviktet da, for si det slikt, for jeg fikk kun inn n - EN - kommentar p hva en fundamentalist er. Huff huff, engasjerte dere er!

I alle fall, i kommentaren som kom fra Vibeke (www.porphyra.blogg.no) stod flgende:

"Fundamentalismen er visst vanskelig klassifisere, men det har noe med at de tenker i svart/hvitt - ingen grtoner. For eksempel:
- De som satte opp Darwins evolusjonsteori mot Bibelens skrifter
- Anti-vitenskapelig tolkning av religise skrifter.

Fundamentalister vil holde fast ved de religise grunnlringene, og nekter godta/respektere annerledes tenking enn deres egen."




"Heldig" som jeg var skulle jeg ha religion i dag, s da spurte jeg rett og slett lreren min om hun kunne en enkel definisjon p hva en fundamentalist er. Det fikk jeg; en fundamentalist er en bokstavtenker. De holder seg innenfor det som er vanlig, og gr aldri utenfor dette. At da fundamentalister kunne finne p skyte eller kaste syre p afghanske kvinner som gikk uten burqa (se grsdagens innlegg, link lenger oppe), er da fordi de syntes dette var nytenkende. De vil ha ting slik de er og alltid har vrt. Temmelig konservative med andre ord?

Ta en titt innp www.porphyra.blogg.no - en blogg om alt fra film og musikk, til NOKA og Vibeke's liv :-) Kos dere! Gi meg gjerne tilbakemelding om hva dere syns.

Burqa - et muslimsk klesplagg eller et plagg for overklassen?

  • 03.10.2010 - 16:42

I dette innlegget skrev jeg to-tre setninger om noe jeg hadde lest om i sne Seierstad sin bok Bokhandleren i Kabul. Jeg leser nemlig den boka n. Det kan ta litt tid fr jeg blir ferdig med den ettersom det er s mye annet jeg m lese i tillegg. Tenker da p skole..


Trykk p bildet for lese om, evt. kjpe, boka, fra Cappelen Damm

Uansett, i Bokhandleren i Kabul leste jeg litt om hva det skalte muslimske klesplagget burqa var for noe. Personlig har jeg alltid knyttet det sammen med Koranen, at det en eller annen plass i muslimenes hellige bok str at kvinner skal dekke seg til nr de er ute blant andre. At burqa derimot var et klesplass funnet opp av en afghansk konge, Habibullah, som regjerte mellom 1901 og 1919 hadde jeg ingen anelse om.
Klesplagget var frst og fremst ment som et plagg for overklassen. Kong Habibullah pla sine 200 kvinner bruke den heldekkende burqaen, slik at ikke andre menn skulle bli fristet av deres "vakre ansikter nr de var utenfor slottets drer." P denne tiden var burqaen et tegn p status - enkelte av kongens prinsesser hadde til og med burqaer sydd med gulltrd!
Mot 1960 var det flere og flere av Afghanistan sine mektige og rike kvinner som valgte kaste klesplagget. Mange gav den til sine understter - vaskehjelper, barnepiker, syersker, etc. Da overklassen ikke lenger brukte burqa, men underklassen fortsatte bruken, ble klesplagget raskt et tegn p fattigdom. Den davrende afghanske prinsen, prins Daoud, nsket derimot totalforbud mot det heldekkende plagget, og en lov om dette kom i 1961. Frst p 1970-tallet ble derimot denne loven fulgt stort sett av alle. Iflge Seierstad var det derimot ikke trygt av kvinnene g utendrs uten en burqa; de risikerte nemlig bli skutt i leggen eller f syre i ansiktet av fundamentalister (link og anbefaling i eget innlegg til den som gir meg en brukbar definisjon p en fundamentalist!) Da Afghanistan ble et muslimsk land under borgerkrigen - 1989-1992 - ble det en kning i antall kvinner som brukte burqa, og da Taliban kom til makten i 1996 var det ikke en eneste kvinne i Afghanistan som ikke dekket seg til utendrs. Klesplagget som kong Habibullah en gang brukte for kle sine 200 kvinner, ble n et tegn p Talibans makt og kvinners undertrykkelse.

N, i r 2010, er burqaen et tegn p at kvinner i muslimske land er underlagt muslimske menn. Selv om det stadig er flere og flere som trr legge fra seg det heldekkende klesplagget, er det mange som ikke trr. Konsekvenser som steining, pisking og utskjelling skremmer.

Hva synes du om bruken av burqa? Legg igjen svar som kommentar. Dersom mange nok svarer, skriver jeg et innlegg om norske ungdommers syn p dette heldekkende klesplagget.


Innlegget er skrevet etter ha lest
kapittelet "Blgende, blafrende, buktende"
, side 95 til103,
i sne Seierstads mye omdiskuterte bok
Bokhandleren i Kabul.

Andre innlegg relatert til Afghanistan og/eller islam:


Norsk skole i strid mot menneskerettighetene?

  • 19.08.2010 - 09:45
Dette er gammelt nytt, det er bare jeg som ikke har visst om grunnen fr i gr. Jeg snakker om hvorfor faget KRL plutselig skiftet navn til RLE. Jeg tenkte meg at det var noe med at et fag i den norske skolen ikke skole inneholde mer av n religion enn noen andre, og K'en str jo for kristendom. Jeg hadde jo forsvidt rett i det, men at menneskerettighetsdomstolen var involvert ante jeg ingenting om. Fr i gr.



Norge har skrevet under p FNs menneskerettighetskonvensjon (du kan lese den her), og har dermed plagt seg flge disse og tillate at andre stater og organisasjoner kritiserer landet om artikkelene i konvensjonen blir brutt.
I 2004 ble Norge kritisert av FNs menneskerettighetskomit for at KRL-faget "ikke formidlet livssynene p en tilstrekkelig nytral og objektiv mte" (fra lreboka Politikk og menneskerettigheter). Dermed mtte det omorganisering til i dette faget. KRL ble derfor til RLE - Religion, Livssyn & Etikk.



Jeg - som er 92-modell - har ikke ftt undervisning i RLE, men i KRL. Jeg syntes ikke at faget tok mer hensyn til kristendommen enn til andre religioner. Ja, fagnavnet inneholdt Kristendom, men jeg fant dette naturlig ettersom Norge faktisk er et kristent land. Hvorfor kan man ikke lenger ha en statsreligion? Det viktigste m da vre at man er fri til melde seg inn og ut av hvilke som helst religion og livssyn. Det er ingen som tvinger norske statsborgere til vre medlem av den norske kirke, og det er heller ikke slik at om man frst har blitt medlem s kommer man aldri ut derfra igjen. Derimot er det en helt fri statsreligion. Hvor kommer problemet inn?

Det er et faktum at KRL ikke lenger er et fag i den norske skolen. RLE har overtatt. Hvor stor forskjell er det egentlig mellom de to fagene?

Frste dag i Ramadan.

  • 11.08.2010 - 17:59
P vei fra bussen til jobb i dag fikk jeg flge av en kollega fra Tjetjenia. Hun fortalte meg at i dag var frste dagen i den muslimske fastetiden ramadan. Selv skulle hun faste sammen med sin mann, men ungene fastet ikke. Jeg bestemte meg der og da for skrive et innlegg om ramadan.

Ramadan sammenfaller alltid etter den frste fullmne etter den niende mneden - i flge islamsk kalender. Den varer i 30 dager, og mellom soloppgang og solnedgang skal de fastende muslimene avst fra mat og drikke, sex og krangling.
Fastemneden er n av mange viktige hytider for verdens muslimer - som teller mellom 1.3 og 1.7 milliarder mennesker. Islam er den nest strste religionen i verden, etter kristendommen.
Tida for ramadan varierer med ca. 11-12 dager hvert r ettersom den islamske kalenderen flger mnen og ikke sola. De siste fem rene, derimot, har ramadan alltid vrt i lpet av hstmnedene.

I r kommer den derimot p sensommeren, og varme temperaturer kommer til gjre rets ramadan ekstra tff. Det sier seg selv at g uten mat og drikke fra soloppgang til solnedgang er en tff opplevelse. Min kollega fortalte meg at hun flte at huden fikk en annen lukt, en vond lukt. Hun har ogs passet p f tillagt ferien sin under fastemneden.
Meningen med ramadan er lre muslimene blant annet ydmykhet, utholdenhet og lydighet. Dersom man ikke klarer fasten, kan man gjre opp for seg ved neste rs ramadan eller betale en bot til en fattig muslim.
Som nevnt ovenfor skulle ikke ungene til min kollega faste. Hun fortalte meg at det var kun dem som var voksne og friske som fastet. Muslimene utsetter seg selv ikke i fare for flge religionens ritualer, men tar hensyn til at ikke alle er i stand til g s lenge uten et skikkelig kosthold.

Nr fasten er over blir det storfest for muslimene. Da feirer de Id ul-fitr - en fest som kan sammenlignes med kristendommes juleaften. Glade og fornyde over ha besttt enda en faste til re for Gud, fester verdens muslimer med rene klr, bnn, sosialt samvr og ikke minst - et bedre mltid.

Lykke til med ramadan!



En ung gutt feirer starten p ramadan med fyrverkeri i Gaza By. Foto: TV2


- Ingrid Gurine.
hits